برندینگ بندر تاریخی لافت رونمایی گردید خدمتی به میراث و فرهنگ هرمزگان


برندینگ بندر تاریخی لافت رونمایی گردید خدمتی به میراث و فرهنگ هرمزگان فاما کیش: ناخدایان بندر تاریخی لافت در «سفری بر باد» با تنها لنج بادبانی ایران به بندرعباس سفر کردند تا از برندینگ این بندر تاریخی رونمایی کنند.



صبح ساحل نوشت: مراسم رونمایی باحضور پروفسور «عبدالمجید ارفعی» پژوهشگر و متخصص زبان های باستانی، «ادریس راموز» معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم، «مهدی نوبانی» شهردار بندرعباس، «احمد کناری نژاد» عضو شورای شهر بندرعباس، اعضای شورای شهر بندر لافت و تعدادی از ناخدایان، مسئولان و مردم، دوشنبه 18 دی ماه در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد


استخراج مدل مدیریت شهری از حافظه تاریخی شهر
«محمد آتشین ماه»، شهردار بندر تاریخی لافت در این مراسم اظهار داشت: در آغاز شروع مسئولیتم در لافت به حافظه شهر مراجعه کردم؛ چونکه شهر دارای حافظه ای است که همان تاریخ شهر است.

وی با اشاره به اینکه از حافظه شهر اطلاعاتی را استخراج کردیم، اضافه کرد: این حافظه به ما اظهار داشت که 200 سال پیش در لافت کارگاه های سفالگری، شیشه گری و فلزگری وجود داشته و به چین شیشه صادر می کرده اند.

آتشین ماه درمورد «چاه های تلا» در این بندر تاریخی اظهار داشت: آب چاه های تلا در لافت که 366 حلقه هستند را به لابراتوار آبفا استان بردیم و آزمایش کردیم. این آب دارای کیفیت خیلی خوبی بود و این نشان داده است که مردم این سرزمین در مدیریت آب هوشمند بودند.

شهردار لافت ضمن اشاره به این که برای تکمیل پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی لافت این موارد را مستندسازی کرده ایم، اظهار داشت: روی برندینگ آب چاه های تلا کار کردیم و بطری های آبی با برند «هو سَردو» تولید کردیم که نام یکی از چاه ها با بهترین کیفیت آب است.

وی افزود: در قدم پس از حافظه شهر، سفرها را استخراج کردیم و با عنایت به آن 10آبان ماه سفری بین بندر تاریخی لافت و بندر تاریخی کنگ برقرار کردیم. رویکرد آن سفر تجدید دیدار ناخدایان این دو بندر تاریخی بود. امروز نیز با تنها لنج بادبانی ایران از بندر لافت به بندرعباس سفر کردیم تا از برندینگ بندر تاریخی لافت رونمایی نماییم.

آتشین ماه درمورد برندینگ لافت اظهار داشت: ازطریق یک تیم، هویت دیداری را در بندر تاریخی لافت کار کردیم؛ به فرمول رنگ، فونت، ادویه و گشته لافت رسیدیم. درنهایت با عنایت به المان هایی شامل برکه، بادگیر، دریا، جهاز بادبانی، چاه های تلا و... به یک الگو رسیدیم که به مهر تبدیل شد و درحقیقت شناسنامه بندر تاریخی لافت است.

وی اضافه کرد: در امتداد رونق اقتصاد مردم لافت و گردشگری، بسته بندی هایی برای ادویه و گشته این شهر طراحی شد. همین طور از آن جایی که در لافت کارگاه سفالگری وجود داشته، گل کاغذی در کوچه های لافت در خمره های سفالی کاشته می شود.

آتشین ماه در ارتباط با بادگیرهای این شهر اظهار داشت: بندر تاریخی لافت 99بادگیر دارد که هیچ کدام شبیه هم نیست و این مدل در دنیا بی نظیر است. با سنسورهایی که در بادگیرها قرار داده شد توانستیم ضریب خنکی بادگیر را به دست آوریم. این مدل به یک ضابطه تبدیل می شود و استان هرمزگان می تواند از این ضوابط برای مسکن و قطعه بندی شهرک های مسکونی امروزه استفاده نماید.

شهردار بندر تاریخی لافت با اشاره به اینکه امیدوار هستم بتوانیم به میراث و فرهنگ مان به اندازه سهم خود خدمت نماییم، اضافه کرد: برگزاری این مراسم و رونمایی از دفترچه برندینگ لافت، هویت شهر را تقویت می کند و پیام زمینه شهر را به ما یادآوری می کند.


تاریخچه بندر لافت
پروفسور عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر و متخصص زبان های باستانی در این مراسم اظهار داشت: نخستین اشاره ای که به سکونت گاه های مردم در خلیج فارس شده در یکی از کتیبه های پادشاهان جنوب عراق است (حدود 2200 سال پیش از میلاد) که از سی و چند شهر در کرانه دریای پارس نام می برد. اما متاسفانه تا حالا هیچ کدام از آنها نه نظر باستان شناختی و نه از نظر زبان شناسی شناسایی نشده است.

وی اضافه کرد: اولین اشاره ای که به جزایر خلیج فارس شده است به زمانی برمی گردد که اسکندر مقدونی ایران را فتح می کند. او یکی از سرداران خودرا برای شناسایی شهرها و جزایر دریای پارس می فرستد. این سردار بعد از آن کتابی می نویسد که در بخشهایی از آن به جزیره ای مسکونی اشاره می کند که در آن ماهی صید می کنند و خرما پرورش می دهند. اما چیزی از نوشته های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان باقی نمانده که در آن به این جزیره اشاره شده باشد.

ارفعی افزود: در دوران اسلامی جغرافی دانانی به این اکو اشاره می کنند که بزرگ ترین جزیره دریای پارس است و از آن به نام جزیره «لافت» اسم می برند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نام لافت تا سده هفتم هجری برقرار بوده است، اظهار داشت: اشاره هایی به «قشم» نیز وجود داشته که گفته می شده سکونتگاه های کوچک و بازار دارد. قشم روبه روی جزیره هرمز است و هرمز قرارگاه اصلی پرتغالی ها بوده است و کم کم جزیره به نام قشم معروف می شود و لافت یکی از بندرگاه های آن می شود.

وی ضمن اشاره به این که سفالینه های یافت شده در جزیره متعلق به سده های آخر دوره ساسانیان و اولین سالهای اسلامی بوده است، اضافه کرد: منطقه ای نیز در میانه جزیره شناسایی شده که متعلق به دوران پارینه سنگی دوم است و قدمتی بین 20 تا 25هزار سال قبل از میلاد دارد.

ارفعی ابراز امیدواری کرد: با کمک شهرداری قشم، منطقه آزاد قشم و میراث فرهنگی زیست گاه هایی که مربوط به پارسینه سنگی یا دوران بعدی وجود داشته شناسایی شوند و ارزش باستانی جزیره فراتر رود که نیازمند همکاری همه بخش های اجرائی دولتی است.


فرهنگ، کانون توسعه هر منطقه است
ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم نیز در مراسم رونمایی از برندینگ بندر تاریخی لافت اظهار داشت: بسیار خرسندیم که چنین جریانی در ایران و در جزیره قشم شکل گرفته است. امیدواریم نتایج این اتفاق و رویکرد را همه مردم هرمزگان در آینده ببینند و به این تاریخ باارزش خود افتخار کنند.

وی اضافه کرد: این که لافت بخواهد هویت و برندی از مجامع جهانی بگیرد باارزش است وگرنه که سابقه این جزیره در تاریخ ثبت شده و تمدنی و جهانی است.

معاون فرهنگی منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه اصطلاح «نظم نوین جهانی» را اینروزها زیاد می شنویم، اظهار داشت: یکی از پژوهشگرانی که در این حوزه کار کرده است و کتابی با نام «دینامیسم فرهنگی و اجتماعی» نوشته است، می گوید که تمدن آمریکایی رو به افول خواهد رفت، به این علت که مبتنی بر آینده است؛ آینده ای که تاریخ ندارد و آینده تمدنی از آن کشورهایی است که دارای تاریخ هستند و مبتنی بر این تاریخ آینده را روایت می کنند.

راموز اظهار داشت: سیاستگذاری هایی که امروزه در مدیریت شهری به وجود آمده مبتنی برا این داشته های فرهنگی است. هرچقدر تلاش نماییم که این دارایی های فرهنگی را واکاوی نماییم و به کانون های توسعه هر روستا، شهر و منطقه برسیم، پروسه توسعه معنادارتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کانون توسعه در همه جا فرهنگ است، اضافه کرد: ژنوم فرهنگی هر منطقه موجب می شود که اقتصاد، سیاست، تعاملات اجتماعی و تبادلات میان فرهنگی نیز مبتنی بر آن باشد.

معاون فرهنگی منطقه آزاد قشم در آخر اظهار داشت: اقداماتی که در لافت صورت می گیرد، پیدا کردن و واکاوی گردوغبارهایی است که روی تاریخ بندر لافت است، چه در عرصه دارایی های جغرافیای انسانی و چه در عرصه میراث ملموس و ناملموس. این ها هم برای حوزه گردشگری جذابیت بوجود می آورد و هم حس تعلق اهالی جزیره را برای حفاظت و حراست از این دارایی بالا می برد.

لازم به ذکر است که در این مراسم، اقدامات صورت گرفته در بندر تاریخی لافت در امتداد مدیریت شهری با عنایت به پیام زمینه شهر، ارزش های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، با تاکید بر علم و پژوهش ارائه و برنامه های پیش رو در این شهر عنوان شد.

۴۶



منبع:

1402/11/03
15:59:57
5.0 / 5
374
تگهای خبر: آب , بازار , بندرعباس , پرورش
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش