مخروبه های فرهنگی بندرعباس، نماد بی توجهی مدعیان فرهنگ


مخروبه های فرهنگی بندرعباس، نماد بی توجهی مدعیان فرهنگ فاما کیش: از دهه چهل، بندرعباس مدرن و جدید بواسطه توسعه نظامی و اقتصادی با طراحی و اجرای اسکله هایی در غرب شهر شکل گرفت؛ فرهنگ نیز به عنوان یکی از مهم ترین عناصر توسعه در دستور کار قرار گرفت و فضاهای فرهنگی با پراکندگی قابل قبولی در شهر بندرعباس ساخته شد.



صبح ساحل نوشت: در مجتمع های مسکونی چون هدیش در غرب شهر، سینما و سالن های فرهنگی مجهزی جهت استفاده نیروهای ارتش و خانواده هایشان ساخته شد.

اوایل دهه پنجاه، مرکز فرهنگی «برکه های باران» مرمت و احیا شد. دو فضای تخصصی برای اجرای تئاتر و موسیقی که خوشبختانه این محل ها بااینکه نیمه جان در پشت ساختمان موزه مردم شناسی قرار دارند، هنوز دیده می شوند.

و همین طور یک سالن کلاسیک تئاتر که کمی آن طرف تر جایی که امروز بیمارستان صاحب الزمان طراحی و ساخته شد. در مرکز شهر با سرمایه گذاری تجار، سینما شهرزاد حضور داشت و کمی آن سوتر نیز خانه فرهنگ، در نزدیکی هتل هرمز سینما صحرا ساخته شد که بعدها به حوزه هنری تبدیل شد و عاقبت لودرها به سبب توسعه هتل، آنرا با خاک یکسان کردند.

سینمای شهر نمایش که هنوز نامش بر قسمتی از این شهر باقی است، در مجموعه مهم و زیبای صداوسیمای خلیج فارس که در قسمتی از محله نایبند ساخته شد که تأثیر مهمی در رشد فرهنگ در دهه چهل و پنجاه بازی کرد.

برای رسیدن به این درک که چرا فرهنگ به اندازه ی اقتصاد در منطقه حساس دریای پارس مهمست قسمتی از سخنرانی استاندار هرمزگان آقای رزاقی را در ویژه برنامه ای که برای شاهنامه در بندرعباس در سال ۱۳۵۵ برپا شد را مرور می کنیم:

«اجتماع دانشمندان و پژوهشگران در بندرعباس درعین حال یادآور این حقیقت است که پیشرفت های منطقه خلیج فارس و دریای عمان تنها جنبه صنعتی و فنی نداشته، بلکه اعتلای فرهنگ و هنر آن پا به پای توسعه اقتصادی آن موردتوجه است»

این روند توسعه فضاهای فرهنگی بااینکه در دهه شصت متوقف شد؛ اما از اواخر دهه هفتاد رشد باردیگر یافت و محلهای جدیدی به آن افزوده شد بطور مثال فرهنگسرای شهید آوینی که در کنار سید مظفر قرار داشت و بعدها فرهنگسرای طوبی ساخته شد.

در سالهای اخیر به طراح های بی مطالعه سبب شده پروژه های این چنینی متوقف شود، مثل میلیاردها پولی که برای تالار هنر صرف شد؛ اما هیچ و آن چه از قبل هم داشتیم به سبب نبود تفکر حفظ و نگهداری، فرسوده و تخریب شود؛ بااینکه تالار فرهنگی شهید آوینی به تنهایی جور همه برنامه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را می کشد؛ اما نیاز به بازسازی جدی دارد، مدتی پیش خبر ناخوشایند کنسل شد کنسرتی به سبب گرما موجب آبروریزی شده بود. یا پلاتو ناایمن آفتاب که به سبب قطعی برق و آتش سوزی رویدادهای فرهنگی آن مختل شد.

تصور کنید ما تنها درحال بررسی مرکز استان هرمزگان هستیم و وضعیت شهرهای دیگر هم فاجعه بار است، آن چه عیان است در بیست سال اخیر نمایندگان و مدیران ارشد استان هیچ نگاه فرهنگی در برنامه های خود نداشتند که این مساله نگرانی های بسیاری را در دل دوست داران فرهنگ ایجاد کرده است بدین سبب که کشورهای جنوبی دریای پارس، هزینه های هنگفتی را برای توسعه فرهنگ در نظر گرفته اند که در بعضی موارد با بی اخلاقی و صدالبته نفوذ اقتصادی درحال به سرقت بردن میراث فرهنگی کشور عزیزمان هستند. در آخر یک دفعه دیگر حکایت مشهور سعدی بزرگ را مرور نماییم که می گوید: «حکیمی پسران را پند همی داد که جانان پدر هنرآموزید که ملک دولت دنیا اعتماد را نشاید و سیم و زر در مسافرت بر محل خطر است یا دزد به یکبار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد؛ اما هنر چشمه زاینده است و دولت پاینده و گر هنرمند از دولت بیفتد غم نباشد که هنر در نفس خود دولت می باشد، هر جا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند».

46



منبع:

1403/04/11
15:11:00
5.0 / 5
374
تگهای خبر: آب , اسكله , بندرعباس , پیشرفت
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش