هم صدایی هنرمندان صنایع دستی برای احیاء هویت ناب مازنی
فاما کیش: مازندران هنرمندان مازندرانی برای احیای فرهنگ ناب و اصیل خود با برگزاری نمایشگاه های مختلف همصدا شدند. چونکه از میان رفتن سنت و صنایع دستی را مرگ تدریجی یک هویت می دانند.
امروزه خیلی از هنرهای دستی که از نیاکان و گذشتگان ما شامل جاجیم بافی، پتو بافی، شمد بافی، لوون (چادرشب)، سفره بافی، صنایع چوبی و غیره به عنوان هنر، کار و درآمد به ما ارث رسیده درحال پیوستن به تاریخ است و کم توجهی به آن آنهم از طرف میراث داران به چشم می خورد.
زمانی در روستای های مازندران همچون بندپی شرقی صنایع دستی به عنوان هنر و منبع درآمد بوده، حالا به تعداد انگشتان یک دست هم در این منطقه دیده نمی شود.
فرحناز پورکیا از روستای بندپی شرقی بابل یکی از هنرمندان صنایع دستی در عرصه کرچال بافی است که این هنر بهادار را از مادر به ارث برده است.
وی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: هنر کرچال را از مادرم یاد گرفته ام و هشت سالی است بصورت حرفه ای در این هنر فعالیت نموده و برای چند نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی به وجود آمد.
این هنرمند مازندرانی با اشاره به این که در کرچال بافی نیاز به استفاده از نخ مرغوب ویسکوز است، اضافه کرد: در تهیه نخ ویسکوز گرفتار مشکل بوده ضمن این که با افزایش قیمت استفاده از آن به صرفه نیست.
این هنرمند صنایع دستی با اشاره به این که هدف من از انتخاب این هنر احیاء سنت ها و صنایع دستی فراموش شده نیاکان در منطقه است، اشاره کرد: هزینه تهیه مواد اولیه نخ و پرداخت مالیات اداره دارایی در وضعیت سخت اقتصادی که فروش چندانی نداریم ما را از ادامه کار ناامید می کند.
پورکیا بابیان این که اگر زیرساخت های این هنر فراهم گردد کشورهای دیگر خریداران خوبی برای صنایع دستی مازندران هستند، اضافه کرد: هم اکنون همین اندک دست بافت ها با واسطه مشتریانی از کشور ترکیه، ژاپن، کانادا و همین طور فروش آنلاین به استانهای کشور نشان میدهد که مردم از صنایع دستی استقبال می کنند اما نیاز است مسئولان هم دغدغه صنایع دستی استان را داشته باشند و زمینه فروش محصولات را برای هنرمندان این بخش فراهم آورند این ظرفیت وجود دارد که برای جوانان منطقه اشتغالزایی شود.
ارتباط نوغانداری و کرچال بافی
وی ارتباط بین صنایع را در تامین مواد اولیه مهم دانست وگفت: در گذشته نخ مورد نیاز کرچال از نوغانداری تهیه می شد اما امروزه این صنعت نیز به فراموشی رفته و همین عامل سبب شد تا بجای نخ طبیعی از مواد شیمیایی استفاده گردد.
پورکیا با اشاره به این که استفاده از نمایشگاه ظرفیت خوبی برای هنرمندان در ارائه تولیدات برای فروش است، اضافه کرد: این که هنرمند هم دغدغه تهیه مواد اولیه داشته، هم درگیر مالیات باشد و هم حمایت تسهیلاتی نشود اولین گزینه حذف و فراموشی هنر صنایع دستی نابی است که از اجداد به ما ارث رسیده است به همین دلیل انتظار داریم تسهیلات لازم را حداقل برای تهیه مواد اولیه در اختیار هنرمندان قرار دهند.
حفظ هویت بومی محلی نیازمند عزم جدی
نرگس نازک تبار دیگر هنرمند مازندرانی است که هنر مازندرانی را در عرصه های مختلف در خود پرورش داده است نیز به ایسنا اظهار داشت: مازندران روز گذشته مازندرانی غنی از آداب و رسوم کهن با مردانی توانمند و زنانی شاد و سالم بودند قومی اصیل که با فرهنگی دیرینه از گویش و پوششی خاص، در تولید صنایع دستی بومی زبانزد بودند.
این هنرمند صنایع دستی است به ظرفیت مازندران در این زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: به جهت اینکه ادامه دهنده هنر بومی استان مازندران باشم با بهره گیری از تجهیزات اصلی که از روستائیان منطقه تهیه کرده ام و آموزشی که از مادر فراگرفته ام در عرصه صنایع دستی با کمک مادرشوهرم آغاز به فعالیت نموده ام.
وی با اشاره به این که کرچال و جاجیم به عنوان هنر مورد علاقه و این که در بازار مورد استقبال قرار می گیرد انتخاب نموده ام، اضافه کرد: بافت جاجیم، چادرشب، سفره، دستمال، روتختی، فرش، قالیچه و تابلو فرش از سری آثار هنری من در شهرستان بابل است که به علاقمندان عرضه می شود.
وی با اعلان اینکه صنایع دستی من حتی در کشورهای دیگر متقاضی دارد تصریح کرد: در نمایشگاه های صنایع دستی با پوشش مازنی حاضر می شوم و این رویکرد نوعی ترویج و احیای فرهنگ اصیل مازندرانی است.
هنرمندان صنایع دستی حافظ هویت بومی محلی
محمد اباذری دیگر هنرمند بابلی که در صنایع دستی چوب فعالیت دارد در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: صنایع دستی، به عنوان یکی از مهم ترین ارکان فرهنگی هر ملت، نقش به سزایی در توسعه و حفظ فرهنگ دارند.
وی اضافه کرد: این صنایع، الگوهای زیبایی شناسی، نمادها و نقوش منحصر به فرد فرهنگی را در خود جای داده اند.
این هنرمند بابلی اظهار داشت: هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با بهره گیری از مهارتها و مواد خاص، آثاری را خلق می کنند که ارزش تاریخی و هنری زیادی داشته که این آثار، به عنوان قسمتی از تاریخ و تمدن هر ملت است.
اباذری با اشاره به این که عدم حمایت جدی از هنرمندان صنایع دستی سبب فراموشی این هنرهای ناب ملی شده است، اشاره کرد: بیشتر آثار فاخر ما توسط کشورهای خارجی خریداری شده و بازار داخلی چندان به آن اهمیت نمی دهند.
وی با اشاره به این که از گذشته تا حالا صنایع چوبی در مازندران به سبب شرایط اقلیمی و آب و هوایی از جایگاه ویژه برخوردار بوده است، تصریح کرد: این صنعت نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی در تنوع و سبک داشته و آثار فاخری به بازار جهانی عرضه می شود.
اباذری با اشاره به این که ایران خاستگاه اساتید برجسته در عرصه هنرهای چوبی است، اشاره کرد: توجه به این هنرمندان که سرمایه فرهنگی کشور هستند از ضروریات است.
وی با اشاره به این که در سالهای اخیر شاهد احیاء مجدد این هنر فاخر ایرانی هستیم، اظهار داشت: در صورت پشتیبانی از هنرمندان این عرصه می توان از ظرفیت آنها در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی بهره برد.
منبع: famakish.ir
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب