موتورسیكلت ها چگونه هوای تهران را آلوده كردند؟
به گزارش فاما كیش سازمان محیط زیست كشور، برای اسقاط نیم میلیون موتورسیكلت توقیفی، از رده خارج كردن موتورسیكلت های كاربراتوری و فرسوده و اعمال قانون موتورسیكلت های متخلف پیشنهاداتی را تحت عنوان ساماندهی ناوگان موتورسیكلت در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به هیأت دولت فرستاد.
به گزارش فاما كیش به نقل از خبر آنلاین، این روزها تهران درگیر آلودگی هواست، وضع كیفی هوای تهران به مرز اخطار رسیده و مدارس برخی مناطق را به تعطیلی كشانده است. بر مبنای مطالعات، سهم وسایل نقلیه در این وضعیت تهران بین ۷۵ تا ۸۰ درصد برآورد شده است. از این مقدار، ۲۸ درصد سهم موتورسیكلت هاست. موتورسیكلت های پرسرو صدا و دودزایی كه بی هیچ قاعده و قانونی در هرجای شهر تردد می كنند و كسی حواسش نیست كه ۱۰ موتورسیكلت كاربراتوری، هم اندازه یك اتوبوس دیزلی كاركرده، آلودگی تولید می كند. همینطور اگر در یك خودروی سواری یورو۲ میزان تولید آلاینده های هیدروكربن، اكسیدهای ازت و مونواكسیدكربن كمتر از ۳ گرم بر كیلومتر باشد، یك موتورسیكلت كاربراتوری ۱۵.۵ گرم در كیلومتر آلودگی منتشر می كند. بنا با آمار پلیس، هم اكنون ۱۱ میلیون موتورسیكلت پلاك شده در كشور وجود دارد. به صورت كلی موتورسیكلت ها بعنوان یكی از وسایل نقلیه پركاربرد سهمی بالغ بر ۳۵ درصد كل وسایل نقلیه شماره گذاری شده را به خود مختص كرده است. تا سال ۹۶، بالغ بر دو میلیون موتورسیكلت تنها در شهر تهران پلاك گذاری شده است. جالب آن است كه از این تعداد حدود ۹۶ درصد كاربراتوری هستند كه طبیعتا میزان آلایندگی اینها نسبت به سایر انواع موتورسیكلت (انژكتوری و برقی) بسیار بالاتر است. متاسفانه با وجود قانون هوای پاك، هنوز هیچ اقدامی برای اسقاط و از رده خارج كردن موتروسیكلت های فرسوده انجام نشده است. در كنار همه این موارد، باید نیم میلیون موتورسیكلت توقیفی را هم افزود كه نه تنها اسقاط نمی شوند بلكه از راه مزایده هایی باردیگر به چرخه مصرف برمی گردند. شاید همین ارقام نگران كننده است كه عیسی كلانتری، رئیس سازمان محیط زیست راواداشته تا نامه ای با مبحث «اصلاح مفاد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای ساماندهی ناوگان موتورسیكلت» به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارسال نماید. در این نامه كلانتری با اشاره به سهم بالای آلایندگی منابع متحرك در آلودگی هوا و اهمیت كاهش و كنترل آلایندگی ناشی از وسایل نقیله موتوری، گفته است كه یكی از الزامات كنونی ساماندهی و كنترل آلایندگی موتورسیكلت ها در كشور، فراهم كردن امكان پایش مستمر، ثبت تخلفات به صورت مكانیزه، تسهیل اسقاط ناوگان فرسوده و پیشگیری از انباشت و بلاتكلیفی انبوده موتورسیكلت های توقیفی در پاركینگ های مربوطه است.» نه به قانون گریزی موتورسیكلت ها در پیشنهادات سازمان محیط زیست به هیأت دولت در مورد ساماندهی ناوگان موتورسیكلت اشاره شده است كه مهمترین عامل قانون گریزی موتورسیكلت ها، عدم هویت بخشی به آنان است. برای همین در جهت ساماندهی موتورسیكلت ها لازم است امكان شناسایی موتورسیكلت های متخلف توسط پلیس یا دوربین ایجاد شود. این امر نیازمند داشتن پلاك جلو است. افزون بر این، باید شخص متخلف بابت تخلفات هنگام تردد با وسایل نقلیه، اعمال قانون شود. بگونه ای كه جرائم دارندگان پلاك مشخص وسایل نقلیه شامل خودروی سنگین، سبك و موتورسیكلت از راه كد ملی اشخاص قابل استعلام باشد. اسقاط به ازای تولید نكته حائز اهمیت در نامه عیسی كلانتری و پیشنهادات سازمان محیط زیست برای بازبینی با عنایت به تعداد روزافزون موتورسیكلت های فرسوده و تاثیر بسیار چشمگیر آنها در آلودگی هوای كلانشهرها، مبحث اسقاط موتورسیكلت های فرسوده به ازای تولید موتورسیكلت می تواند در بهبود كیفیت ناوگان موتورسیكلت ها و درصد فرسودگی این ناوگان كمك شایانی نماید. در پیشنهاد سازمان محیط زیست برای اصلاح ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی عنوان شده كه شماره گذاری وسایل نقلیه جدید تولیدی یا وارداتی، به استثنای وسایل نقلیه برقی، منوط به از رده خارج كردن وسایل نقلیه فرسوده فعال (دارای توانایی حركت با قوای محركه خود) است. فقط در مورد تولیدات داخل از رده خارج كردن یك خودرو در ازای تولید (شماره گذاری) چند خودرو مجاز است. تعداد موظفی از رده خارج كردن، توسط هیئت دولت به تصویب می رسد. تعیین تكلیف برای موتورهای توقیفی یكی از معضلات حل ناشده در كشور، تعیین تكلیف موتورسیكلت های توقیفی است. هم اكنون بالغ بر ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیكلت توقیفی در پاركینگ ها وجود دارد كه عموما به دلیل عدم رجوع مالك، بلاتكلیف مانده اند كه صاحبان آنها علاقه ای به رفع توقفی و پرداخت جرائم ندارند. البته خیلی از این موتورسیكلت ها به لحاظ قانونی فرسوده و آلاینده هستند اما به علت مشخص نبودن مالك، امكان هیچ گونه اقدامی جهت اسقاط و از رده خارج كردن آنها وجود ندارد. دقت داشته باشیم كه گاهی رقم جرائم راهنمایی و رانندگی موتورسیكلت از قیمت آن فراتررفته و مالك تمایل به رجوع جهت رفع توقیف موتورسیكلت ندارد. برای همین هم سازمان محیط زیست پیشنهاد كرده است كه با تعیین حد زمانی و شرایط متروكه شدن موتورسیكلت های توقیفی، این معضل حل و فصل شود. در پیشنهاد سازمان محیط زیست تاكید شده است كه در صورتیكه مالك موتورسیكلت توقیفی طی مدت زمان در نظر گرفته شده در قانون، جهت رفع توقیف موتور رجوع نكند؛ برخورد با موتورسیكلت مربوطه مطابق با قوانین موتورسیكلت متروكه باشد. در این خصوص موتورسیكلت فرسوده می بایست بعنوان اوراق توسط مراكز مربوطه اسقاط شوند در چنین شرایطی از تزریق مجدد موتورسیكلت های آلاینده به شهرها تا حدودی جلوگیری می شود. عیسی كلانتری رئیس سازمان محیط زیست در بخش پایانی نامه چنین آورده است كه «پس از تبادل نظر كارشناسی و دریافت نظرات دستگاه های مختلف، پیش نویس بازبینی اصلاحیه بعضی از مواد قوانین در چارچوب پیشنهاد پیوست، جهت بررسی توسط هیأت محترم وزیران و طرح و تصویب در مجلس شورای اسلامی به حضورتان تقدیم می شود. خواهشمند است بر وفق مقررات اقدام عاجل صورت پذیرد.» بر مبنای مصوبه سال ۹۵ دولت، تولید موتورسیكلت های كاربراتوری ممنوع می باشد و باید موتورسیكلت های انژكتوری جاگزین آن شود. هر چند كه برخی از شركت های موتورسیكلت ساز همچنان به دنبال تولید مجدد موتورهای كاربراتوری هستند. با این وجود هم اكنون نقطه تمركز ساماندهی موتورسیكلت ها، اسقاط و از رده خارج كردن موتورهای كاربراتوری فرسوده است. چون حتی قانون هوای پاك مصوب سال ۹۶ هم نتوانسته تسهیل گر اسقاط موتورسیكلت های قدیمی و آلاینده باشد. بنا به گزارش بانك جهانی در سال ۲۰۱۸، خسارت مالی و اقتصادی ناشی از آلودگی هوا تنها در تهران بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار محاسبه شده است. برای همین منطقی است كه دولت محیط زیستی، با در نظر گرفتن هزینه های سلامت ناشی از آلودگی هوا و تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی، پیشنهادات سازمان محیط زیست را برای ساماندهی موتورسیكلت ها، بررسی كند. ۴۷۴۷
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب